Etappe 2

Verblijf en excursies in Praag

Zondag, 27 augustus

We hebben, na de teleurstellende ervaring op de vorige camping besloten om alleen internet te gebruiken via het 4G netwerk, snel en veel betrouwbaarder gebleken dan via de wifi op de camping. (Het probleem is dat wanneer honderden mensen via de router van de camping het internet gebruiken, dat de router en de kabel het niet aan kunnen.)
We maken er een heel rustige morgen van, uitslapen - maar hoe doe je dat ook alweer - , ontbijten met een eitje, uitgebreid toilet maken, even met de reisgenoten kletsen, toch maar even naar de Lidl en even geld pinnen (kan handig en gemakkelijk zijn).
Het weer laat te wensen over, hadden we gedroomd vandaag op de ligweide bij het zwembad te zonnen of op het terras van de camping een drankje te nemen, helaas, we zitten - net als heel veel anderen - binnen, het is niet echt warm en regent voordurend. Extra jammer is het dat de vooruitzichten zijn dat het minder wordt, in die zin dat het nog slechter wordt....

Vanmiddag om drie uur verzamelen voor de groepsmeeting en kennismaking, vanwege de regen gaan we niet - in de zo bekende kring - maar in een overdekt gedeelte van het cafetaria. Het is er prima toeven alleen de uitbater vindt het niet zo leuk, hij heeft geen klant aan ons en klanten gaan weg en andere durven niet te komen. Het reisleiders echtpaar geeft uitleg over de activiteiten van de komende dagen, zoals de excursie naar Praag (Burcht en kathedraal) met een bus op maandag en op dinsdag met de lijnbus en de metro naar Praag-centrum. Er wordt ernstig gewaarschuwd voor zakkenrollers, neem vooral niet mee wat je niet nodig hebt, laat het 'thuis'. Draag de spullen die je wel meeneemt zo dicht mogelijk op je vel. Maar het tijdstip voor de bus op dinsdag oogst wel enige gezucht. Om 8 uur 's morgens bij de bushalte, zo vroeg, ja, zo vroeg....
Om het nog erger te maken voor de uitbater, hebben 'we' ook nog ons eigen drank meegenomen en verdient hij ook daar niks aan. Hij kijkt wel een beetje sip. De laatste mededeling is dat we vanavond om kwart voor zeven bij het hek moeten staan, dan komt de bus voor het welkomsdiner..

Natuurlijk zijn we lekker vroeg bij het hek van de camping om ons naar het restaurant te laten vervoeren, de bus komt er net aan en iedereen zit vlot, we gaan. Maar, wat een eind rijden, waar gaan we helemaal heen, terug naar Leipzig?? Nee, gelukkig niet, maar we rijden zeker een drie kwartier voordat we er zijn. Maar dan heb je ook wat, een schitterende (soort van) Boheems kasteeltje met medewerkers in Boheemse 'klederdracht' en het is er druk, met hoofdletters, het zit vol en er is muziek, een viool, een bas en een klassiek Tsjechische Klavecimbel - volgens kenners - meer dan 100 jaar oud. En spelen dat ze kunnen, ze spelen je de oren van het hoofd. Maar dan, het eten wordt opgediend, eerst een voorgerecht, groentesoep. Maar wel heel slim, op elke tafel (en er zijn er zo'n twintig) wordt een grote pan neergezet met sleef en je kunt met zes personen 'te keer' gaan. Eenzelfde formule hanteren ze voor het hoofdgerecht, gebakken aardappel en aardappelpuree, ham, kip en rollade en een grote kom koolsla, en schep zelf maar op wat je lekker vindt.
Ondertussen gaat de muziek onverstoorbaar verder en wordt er door een zangeres ook gezongen, niet alleen oud of Tsjechies, maar ook modern - voor zover je Doris Day modern kunt noemen. Maar ook het publiek wordt betrokken, de dansers nodigen 'eters' uit om mee te dansen en dat lukt heel goed. Onvermoede kwaliteiten komen op het toneel, we hebben een schitterende avond en na een lekker kopje koffie (bediend in hetzelfde concept) komen we pas om elf uur thuis.

Maandag, 28 augustus

We mogen uitslapen, als we om alf tien maar bij het hek staan voor onze bus, op excursie naar Praag, de Burcht en het Strhov klooster, wel in omgekeerde volgorde. De busrit duurt bijna een uur, langer dan verwacht, ja Praag is een grote stad, 1,5 mln inwoners en een oppervlak van 500 km2. Helaas zit onze gids vast in het verkeer, en moeten we even wachten bij het klooster. Maar of we het ruiken, ik weet het niet, maar we lopen allemaal - ongemerkt - naar een restaurantje. De medewerkers zijn nog maar amper 'wakker' en 40 man wil koffie. Daarmee voelt de man zich wel overvallen en raakt er alleen maar door in de war. Gelukkig belt hij een paar collega's en twintig minuten later zit iedereen aan de koffie.
Als de gids er dan is krijgen we uitleg over dit heel oude klooster, al gesticht rond 900. De bibliotheek bewaart 300.000 boeken uit die tijd, dus wel allemaal handgeschreven, kostbaar en onvervangbaar. De bibliotheek is te bekijken, maar van achter glas, "wir versichten darauf" (wel andere taal, geen Tsjechies). We maken een korte lus door het voorportaal van de kloosterkathedraal want er staat een groot en gesloten hek. Het is echter schitterend barok en heel groot. Jammer dat we er dus niet in mogen.
We gaan verder, want we willen om 12 uur de wisseling van de wacht meemaken voor het paleis (de Burcht) van de koning van Tsjechië. Het is een fraaie wandeling, vooral vanwege het schitterende uitzicht over Praag. We komen ook door een 'rijke' straat, hier wilden de rijke (en vaak belangrijke) mensen wonen, dicht bij het klooster en dicht bij de Burcht. Het is wel jammer dat de moderne koets het straatbeeld zo verpest (ik kan het niet anders noemen).
We zijn net op tijd voor de wisseling van de wacht - die overigens elk uur plaats vindt -, het is een waar spektakel want er zijn honderden mensen op afgekomen. Door al die mensen en de vele paraplu's is er toch weinig te zien, ook wel weer jammer. Nadat de 'wachters' zijn gewisseld en de 'reserves' in de kazerne zijn verdwenen, verspreiden de mensen zich snel.
Wij gaan met z'n allen naar het restaurant Na Baste, iedereen mag zelf bestellen wat hij/zij lekker vindt, ook zelf betalen. Het gaat best snel en het is lekker.
Na de lunch gaan we verder naar de St. Vitus kathedraal, deze is zo groot dat deze zonder groothoeklens onmogelijk op een foto te zetten is. Alles van deze kathedraal zowel binnen als buiten is geweldig fraai afgewerkt, met honderden heiligen beelden en - afbeeldingen en fresco's. Aan de kathedraal is 600 jaar gewerkt, wel met een pauze van 150 jaar wegens geldgebrek. Meerdere koningen, zoals Karel IV, hebben de bouw bespoedigd, maar de afbouw nooit meegemaakt. Binnen zijn de prachtig gebrandschilderde vensters, waaronder van Mucha in Jugensstill, werkelijk bijzonder mooi. In de kathedraal zien we een schitterende houten paneelreliëf voorstellende het vertrek van koning Frederick V van de Burcht, het geeft een beeld van hoe de Burcht en de stad er toen uitzagen. Er is een fraaie kapel voor Wenceslaus, maar wie dat nou weer was... (Wenceslaus was hertog van Bohemen en - omdat hij het katholieke geloof wilde verspreiden - vermoord in 935 door zijn broer.)
Bijzonder is het verhaal van een priester, Johannes van Nepomuk, die de koning weerstond en dat met de marteldood moest bekopen, hij werd tenslotte van de Karelbrug gegooid maar zijn lichaam is nu in een zilveren tombe, hij is heilig verklaard en op de Karelsbrug staat een beeld van hem, dat door veel bezoekers aangeraakt wordt voor een wens.
Weer buiten, komen we langs de St. Jorisbasiliek, lopen door de Vladislavzaal waar ridders te paard elkaar van het paard probeerden te stoten, een breekbare hobby. Tenslotte komen we door het zo genaamde Gulden Straatje, maar er is geen goud te bekennen, het is om te tonen, hoe de gewone mensen in die vroege tijden leefden, een mini openluchtmuseum - wat kleiner dan dat in Enkhuizen of Arnhem.
Het was een drukke en pittige dag, die ons zoveel van de Burcht heeft laten zien dat het ons duizelt. Voor nu welterusten, morgen weer een excursie.

Dinsdag, 29 augustus

Vandaag de grote excursie door het hart van Praag. We gaan - heel bijzonder - met de bus en de metro naar de stad. Zo op het eerste gezicht een vreemde keus, maar, de bus en metro zijn gratis voor 70+ 'ers en dat zijn er heel wat, daar komt bij, de bus stop bij de camping voor de deur en metro stopt precies in het hart van de stad. Maar, met ruim 40 personen in de bus, die nog een route te gaan heeft...
Het verloopt allemaal prima en in een uur staan we allemaal met gids Mira, op het Wesceslaus plein met het zicht op het nationaal museum, een plein met een lange en bijzondere geschiedenis. In de recente geschiedenis weet iedereen van de zelfmoord door verbranding van Jan Palach in 1969. Hij wilde zo zijn afkeer duidelijk maken van de inval door de Russen in 1968 om een einde te maken aan de zg. Praagse Lente. Het lijkt misschien een klein verzet, maar het heeft uiteindelijk wel de Tsjechen aan het denken gezet. Helaas werd Tsjechië pas echt vrij na de val van de muur in 1989.
We maken een wandeling door de straten en bekijken de vaak architectonisch zeer fraaie gebouwen, veel Jugenstill oftewel Art Nouveau. We gaan voor de koffie naar het schitterend hotel "Representatiehuis" dat geheel in Art Nouveau stijl is gebouwd. Ook van binnen ziet het er schitterend uit, de bediening is uitstekend en de koffie met Apfelstrudel is heerlijk.
We gaan nu naar de Jacobuskerk, een barokkke kerk uit de 13' eeuw, gebouwd in opdracht van koning Wenceslaus I. Het is een grote en mooie kerk met natuurlijk veel goud, nou zeer veel goud mag je gerust zeggen. Bizar is dat er in de kerk ook een afgehakte hand hangt, door een wonder bleef de hand van een dief aan het te stelen object vast zitten, hij kon alleen 'bevrijd' worden door zijn hand af te hakken.
De oude binnenstad van Praag is een wirwar van straatjes, je weet nooit waar je uitkomt, en zo staan we zomaar op een enorm plein, het Oude Stadsplein.
Aan dit plein, het Oude Raadhuisplein, staat/stond het Raadhuis, een groot deel ervan is aan het eind van WO II verwoest, en als herdenking niet meer opgebouwd. De fraaie toren heeft een zg. astronomische klok. Deze bijzondere klok geeft al eeuwen precies - niet alleen - de tijd aan maar ook de stand van zon, maan en sterren (Meer weten, klik hier) Maar er is iets wat elk uur honderden kijkers trekt, want op deze klok speelt zich elk uur een tafereel af: achter een tweetal raampjes lopen de twaalf apostelen langs al is wel een beetje lastig te zien.

We laten het Oude Raadhuis, de Astronomische klok en de mensen menigte achter ons en gaan verder naar de voormalige Joodse wijk. We lopen door de 'duurste' straat van Praag, de ene juwelier naast de andere, lux, luxer enz.
Ooit, ook ver voor WO II was hier een Joods getto, achter een grote muur mochten de Joden wonen en konden niet uitbreiden, dus woonden er steeds meer mensen in de kleine huisjes. Na WO II kwam er eigenlijk geen enkele Jood terug, iedereen was uitgebuit en daarna vergast of gewoon vermoord. En laten we eerlijk zijn in 2023 worden nog steeds groepen mensen gestigmatiseerd, uitgestoten of vermoord.
(Links de synagoge en rechts het Joods 'stadhuis'.)
Opvallend aan het Joods stadhuis is de klok, het uurwerk, op de gevel en in de toren. Het uurwerk op de gevel heeft de Joodse 'werking' het draait linksom, het uurwerk in de toren draait echter 'gewoon' rechtsom.
Vanaf de oever van de rivier de Moldau zien we op een heuvel aan de overkant de Brucht, de zetel van de koningen. We lopen nu richting de rivier en de Karelsbrug, deze eeuwenoude brug was jaren lang de enige verbinding tussen de stad en de Burcht. De brug is rijk voorzien van - vooral - kerkelijke beelden, beelden van heiligen en de kruisiging van Jezus natuurlijk. Hier op de brug, nemen we afscheid van onze gids Mira en kan iedereen zijn eigen weg vinden in het grote Praag. We lopen eerst naar de overkant, ja, daar moet je ook geweest zijn.
De overkant wordt aangeprezen als een paradijs met eethuisjes, restaurants en andere plaatsen voor heerlijke versnaperingen. Het is voor iedereen even zoeken, wat is er van zijn/haar keus, maar ook wij vinden uiteindelijk een eethuisje met een prettig menu. Met reisgenoten genieten we van een dagmenu met een drankje erbij. Het is gezellig en het smaakt prima. Na de lunch is het tijd om de weg terug te zoeken naar de metro en dat in een - voor onze begrippen - drukke stad. Het is bijna drie uur, we moeten ons dringen door de mensenmassa voor de astroklok dan nog een paar winkelstraten door en dan is daar de metro. De reis verloopt prima en we merken dat het reizen met bus en metro ons prima bevallen is. Morgen weer een reisdag.

En dan dit nog

Hier in deze stad, in dit land, mogen 70+ ers gratis met het openbaar vervoer, wat een heerlijk idee, geen gedoe met een auto, geen gedoe met parkeren, geen auto-stress, geen extra oudjes-toeslag nodig, de kosten zijn laag. En ze komen er nog eens uit, het kan overal want de OV is hier zeer uitgebreid, ook buiten Praag merken we. Wel een idee voor NL.