Scandinavië reis,

Week 37

Route week 37

Maandag, 7 september Het is werkelijk blakstil, geen zichtje wind en dus, we gaan, geen tijd verspild aan een lange koffiepauze vooraf, oppakken en wegwezen. Het is kwart voor tien als we de camping afrijden. De kilometers vliegen onder ons door maar we zien ook dat de wind ook weer flink uitpakt. We hebben er gelukkig weinig last van, bomen, hoge wal langs de weg, soms een vlakte en dan merk je het wel. Als we bij de Grote Belt brug aankomen staat het sein: risico voor caravans al aan, en de windvanen staan strak aan hun paal boven de brug. Toch gaat het boven verwachting goed. Alleen als je een brugpijler hebt dan merk je 't eventjes. Een soort zucht van: dat ook weer gehad als we aan de overkant zijn, tijd voor een kopje koffie, heerlijk. Het is amper half één als we de camping in Middelfart (op Funen) oprijden, de receptie sluit eigenlijk om twaalf uur maar de baas geeft me nog snel een chipkaartje voor de poort en we staan snel op een mooi plekje. de zon brandt en we kiezen voor een middagdutje op het gras, heerlijk. Het is half vier als we naar Fredericia (op Jutland) gaan, een ritje van 11 km. Fredericia is een oude stad met stadswallen, poorten en vestingwerken maar toch zijn alle straten strak vierkant aangelegd, vreemd, de reden is ons nog niet bekend. Na wat boodschappen zijn we om half zeven weer thuis, koken, straks slapen, welterusten. O ja, de stroom is hier per kW, we zijn benieuwd hoe dat uitpakt, zijn we grootverbruiker?

Dinsdag, 8 september We nemen het ervan vandaag, geen uitjes, lekker een beetje puzzelen en lezen in de zon. 's Middags gaan we wandelen, er is een fraaie route om de 'kop' van het eiland, rondom Middelfahrt. Het is een erg afwisselende route, dan weer de zeestraat: de Kleine Belt, dan weer bos, dan weer een smal strookje strand, een veld met koeien, een soort heuvel waarop vroeger een echt Slot gestaan heeft, een veld - van tientallen hectares - waar herten vrij kunnen rondlopen. We nemen er de tijd voor en genieten even van een half uurtje aan het strand met een flesje water en een snickers, heerlijk. Als we weer in de car zijn is het nog heerlijk weer en gaan we toch nog even naar Middelfahrt het stadje. Het heeft wel wat karakter en best veel winkels voor zo'n vrij kleine plaats. Vooral de supermarkt Kvickly (een dochter van Coop) is groot, zeg maar gerust super groot, wat een winkel, 200 soorten bier Robert. Het is ondanks het mooie weer op de wind toch vrij koud en we houden het voor gezien. Tot morgen.

Woensdag, 9 september Vanwege het bijzonder mooie weer zijn we een dag langer op deze camping en gaan vandaag naar Kolding. We hebben hoge verwachtingen van deze oude stad die ooit de zetel was van Deense koningen. We vinden de parkeerplek snel maar die is echt vol. Gelukkig, er gaat net een mevrouw weg en dus plaats voor een hele dag. De VVV vinden we ook gemakkelijk en dus vragen we wat er niet gemist mag worden in Kolding. Het antwoord is best onthutsend, het kasteel moeten we zeker bezoeken en het shopping center. Tja, we hadden het kunnen snappen...... We gaan naar het kasteel, ooit de zetel van Christiaan III en IV, in 1808 volledig afgebrand maar uiteindelijk in 1989 volledig gerestaureerd. Het is best aardig. Als het half één is gaan we naar het kelder restaurant, het ruikt hier geweldig lekker. Ik vraag de mevrouw hoe werkt dat hier? Ze zegt dat het een buffetrestaurant is, ik zeg ok, ik overleg even met mijn vrouw, als we binnen één minuut terug komen en zeggen dat we daarvan dan graag gebruik willen maken zegt ze dat het vol is, nou moe, daar zakt je de broek van af, zeg dat dan meteen. Dus eten we ons meegebrachte broodje maar op op een bankje buiten. Verder Kolding in en nu wordt het dus duidelijk dat de mevrouw bij de VVV verder niets anders wist te noemen dan het shopping center. Kolding kun je rustig overslaan. We gaan naar de Kvickly, doen lekkere boodschappen en dan voor de car in de zon met een biertje. Tot morgen.
***Dan nog even over Zweden. Het zal iedereen wel opgevallen zijn dat we veel minder foto's van Zweden op de website gezet hebben en dat is niet zonder reden. Elke avond worden alle foto's van de dag door mij en Emmie beoordeeld op kwaliteit en orginaliteit en toegevoegde waarde. In dat laatste zit 't 'm, waar in Noorwegen het na iedere bocht weer een geheel ander landschap is, is dat in Zweden niet zo, het is over het algemeen veel bossen in het noorden en veel weide in het zuiden en dat wil je niet elke dag opnieuw weergeven.

Donderdag, 10 september We ruimen alles op, rekenen af met de camping en zien dat we maar 14 kW verbruikt hebben in 3 dagen, nou dat valt reuze mee. Het weer is wat frisser door de wind die er staat en ook de zon is flink getemperd door sluierbewolking. Het is een rit van 170 km en na ruim 140 km verlaten we de snelweg en rijden over voornamelijk lokale wegen - waar in Duitsland gewoon 100 km/u gereden mag worden, pfff - het is weer eens wat anders, het schiet welliswaar niet erg snel op maar de beleving van de natuur en de dorpjes heeft toch echt ook z'n charme. Het is net twee uur geweest als we de camping in Breiholz vinden, erf een sooitje maar sanitair, uit de folder, super. De camping heeft nu nieuwe eigenaars, het was ernstig verwaarloosd door de vorige. We zien dat Rendsburg vlakbij ligt en dus, in de auto erheen. Rendsburg is een oude stad die doorsneden wordt door het Noord- Oostzeekanaal. We krijgen bij de Informatie (van de bus) een kaartje van de zg. blauwe route door de stad, met maar liefst 30 bezienswaardige plaatsen en/of gebouwen of parken, wat een verschil met Kolding waar twee dames in het toeristen bureau werken en niet verder komen dan een kasteel en een shopping center. Het weer is lekker en dus nemen we de blauwe route waardoor we echt heel veel leuke straatjes en interessante en oude gebouwen en kerken zien. We nemen een 'Oranien Saft' en nu merk je pas hoe goedkoop Duitsland (en Nederland) eigenlijk zijn, of beter hoe duur Denemarken, Zweden en Noorwegen zijn, we rekenen hier € 1,50 per glas af en gisteren in Kolding nog € 3,75 en bestond 't ook nog voor de helft uit ijsblokjes, schande. Het aantal leuke en niet dure restaurantjes is groot maar ja, we hebben de kip al uit de koelkast en dus eten we lekker 'thuis'. Het is even na zes uur als de mevrouw van de camping het kampgeld komt innen, we bespreken onze vakantie in Scandinavië en ze barst los over hoe duur daar alles is en dat ze altijd alles zelf meeneemt als ze naar Denemarken gaat, verder is ze nog niet geweest. De kip met aardappelen en bloemkool is heerlijk, vanille yoghurt met aardbeien na. Welterusten.
***Dan nog even over 'onze' kerken. Er zijn er meer die het opvalt, waarom zijn we zo geïnteresseerd in kerken? Ja daar heb ik wel over moeten nadenken, waarom eigenlijk. Er zijn twee hoofdredenen: mijn vader restaureerde oude kerken en beleefde daar veel plezier aan en kon er veel over vertellen, vooral als we weer eens in een 'andere kerk' kwamen. Ten tweede, vind ik dat een kerkgebouw veelal een overblijfsel is van een vroegere (of zelfs vroege) beschaving. Een kerk laat zien hoe in bv 1200 of 1300 gebouwd werd, soms simpel en naief beschilderd, soms (meestal na 1500) bombastisch, groot gotisch of zelfs baroque. Wat een vastberadenheid om zoiets te bouwen vanuit de grote armoede die meestal heerste (later werden werden delen van kerken veelal geschonken door rijken). Maar ook de bouwkunst: het ontwerp, de uitvoering - hout en/of steen -, het bouwen en de kwaliteit (de kerken staan nog steeds, sommige al 800 jaar) blijft boeiend.

Vrijdag, 11 september Vandaag gaan we naar Nordenham, we hebben steeds gestreefd naar etapes van zo'n 170 km, niet dat er in Nordenham wat bijzonders is, net zo min als in Brijholz. Als we vertrekken miezert het maar ja, we zitten in de auto. In Hamdorf tanken we en doen we een paar boodschappen en dan kunnen we echt op pad. Het gaat over lokale wegen, mooi maar niet erg snel. Na een tijdje komen we op de 23 naar Hamburg en schiet het lekker op, dan staat er ergens dat de volgende afslag afgesloten is, tja, maar het blijkt dus de afslag te zijn die wij hadden moeten nemen om naar het veer over de Elbe te komen, nou dan maar de volgende, ook afgesloten, nou dan maar de volgende, daar staat, dat de weg naar het veer bij Glückstadt afgesloten is, neem volgende afslag, nou moe, we houden het voor gezien. We zetten mw. Tomtom aan het werk en even later zijn we op weg naar Hamburg en uiteindelijk Roode Haan. Het is een prima vierbaansweg en we schieten lekker op, we komen langs - zoals er in Duitsland zoveel zijn - rustplaatsen langs de weg, we stoppen, toevallig, bij een met een restaurant erbij en even later zitten we aan de schnitzel met frites en een glaasje jus d'O. Het is precies vijf uur als we op Roode Haan parkeren, het was een flinke rit maar we zijn dan ook in één keer op de bestemming voor deze week. 's Avonds komt Petra nog even op bezoek en kunnen we nog even wat hoogtepunten van de reis bespreken. Wel thuis.

Het totaal aantal kilometers van deze reis was 8530km, is begonnen op 16 juni en heeft 87 dagen geduurd, een week langer dan de "Reis om de Wereld". Is dit ook het einde van de log, ja, voorlopig wel. Tot ziens.