Scandinavië reis,

Week 36

Route week 36

Maandag, 31 augustus Vandaag verkassen, het is maar een korte afstand, 82 km en dus nemen we alle tijd voor koffie - en eindelijk is het weer zo lekker dat we gewoon buiten kunnen zitten, er is zon, het waait niet te hard, het is precies goed. Na de lunch, een warm broodje uit de oven, is het inpakken en wegwezen. De route is mooi, best wel vlak en daardoor een ruim uitzicht, hier staat voornamelijk koren op het land, ik herinner me dat Zweden was de 'graanschuur' van Europa in de tijd van de VOC. We vinden de camping gemakkelijk en staan echt op korte loopafstand van een groot winkelcentrum. Het is tijd voor boodschappen, het weer is nog steeds lekker en we zitten buiten. Vanmorgen met Kjell gebeld, eindelijk nam ie op en we zijn vanavond om half acht welkom. Dus na het eten gaan we op pad, het is een straat met allemaal woonblokken van twee etages, portiekflat idee. Hij is erg blij ons te zien en vertelt dat ie in Apeldoorn nog even is wezen kijken naar ons huis, erg leuk. Hij woont leuk en compleet, hal, woonkamer, eetkeuken, slaapkamer en badkamer maar de inrichting is wel wat gedateerd zouden wij zeggen maar dat is zijn keus. Hij trakteert ons eerst op een soort broodje bij de koffie en dan een gebakje bij de koffie, hij doet erg zijn best. We hebben een heel gezellige avond en hij vertelt dat hij nu ook met pensioen is en dus geen schoolkinderen meer rijdt en geen heftrucks meer rijdt. Hij is wel een echte sportman, de kamer hangt vol met lintjes en medailles van wandeltochten en fietstochten. Het was een heel gezellige avond en hij staat er op dat we zijn enige pot met Lingon (rode bosbessen) jam mee nemen.

Dinsdag, 1 september Het mooie weer is voorbij, het heeft eigenlijk de hele nacht geregend en het regent nu nog steeds een beetje, we doen daarom 's morgens maar de administratie want we hebben hier heel goed internet. 's Middags gaan we te voet naar Skara dat eigenlijk een heel leuke stad is met redelijke winkels en een paar restaurantjes. Het is vooral de heel grote kathedraal die de stad domineert, wij bezoeken 'm maar eventjes want omdat we toch weer te weinig gedronken hebben sta ik al snel weer te wiebelen, kun je ook uitdrogen als het regent? Het slechte weer werkt niet uitnodigend en na een kopje thee gaan we weer terug. Morgen naar Varnamo. Welterusten.
***Dan nog even over het donker worden. In Trondheim was het nog duidelijk te merken, het is in het noorden van Zweden en Noorwegen langer licht maar hier in Skara is het echt vroeger donker. Even www.yr.no geraadpleegd en ja hoor, vandaag gaat in Trondheim de zon onder om 20:33 en hier in Skara om 20:06.

Woensdag, 2 september Het heeft geregend, geregend en nog eens geregend, de hele nacht, we weten nu dat de zomer voorbij is en dat een dagje aan het strand iets is voor misschien wel volgend jaar. Ik sta op - eigenlijk altijd als eerste - en ga douchen, we staan bij een Best Western Hotel (min of meer in de tuin) en het heet de Jula Camping, naast ons stond een camper van zeker negen meter lang, absurd, daar kun je de stad toch niet mee in. We nemen we tijd om de boel op te ruimen want na twee dagen hebben we Skara wel gezien. Ik doe nog vlug een paar boodschappen, de supermarkt is toch aan de overkant en dan gaan we naar Varnamo, 166 km verder naar het zuiden. Het weer is helemaal opgeknapt er is soms zelfs een zonnetje. Wat opvalt is dat de rustplaatsen aan de snelweg helemaal niet aan de snelweg zijn maar altijd 'boven' op het kruispunt met een andere weg, logisch, daar kun je benzine en koffie verkopen aan twee wegen in twee richtingen dus 4x zoveel. Het is amper twee uur als we op de camping komen en om half drie zitten we al aan de thee (saai hè). We gaan de stad in en nemen voor de zekerheid een paraplu mee, maar echt nodig is die niet. Varnamo is een leuke stad met een rivier er doorheen, toch ook leuk. er zijn aardig wat winkels maar de meeste zijn - zoals in Nederland - kleding winkels. We nemen nog een terrasje en dan keren we terug, de website bijwerken, journaal, DWDD en de post beantwoorden van C&J. Het was een mooie dag.

Donderdag, 3 september We hadden bij Varnamo de gedachte dat de camping aan het meer zou liggen maar dat is niet zo, ofschoon de rivier leuk is, besluiten we nu dus toch maar verder te gaan. De rit gaat naar Angelholm en dat ligt aan zee, adus als het een beetje mooi weer wordt.... De rit gaat heel voorspoedig en het weer is zonnig. We zijn er snel, tafeltje, kopje thee, het is kiezen de stad of het strand, het wordt de stad want er staat best veel wind. Angelholm is ook een leuke stad met veel grappige straatjes en ruim voldoende winkeltjes, een slingerende rivier en een aantal parkjes met veel bronzen beelden, ik vraag me af hoe lang deze in Nederland zouden blijven staan, wat zijn we toch een raar land geworden. Als we terug zijn in de car is de dag ook om, hopen dat het morgen nog een beetje goed is of wordt, dan willen we zeker nog een dag blijven.

Vrijdag, 4 september We hadden toch nog een beetje hoop dat het weer beter zou worden maar na bestudering van de lucht en alle weerstations: buienradar, buienradar-europa en yr.no, moeten we vaststellen dat het geen strandweer wordt en de weersverwachting voor de komende dagen is veel regen en veel wind en dat laatste daar hebben we maar een hekel aan. Na de koffie gaan we toch nog even naar het strand, bijna Callantsoog, net zo mooi, ook duinen en strand alleen smaller. Emmie gaat de caravan inpakken en ik ga nog even een paar boodschappen doen. Als ik alles heb en bij de kassa alles is opgeteld betaal ik een deel met mijn laatste kronen en wil de rest met de pinpas betalen, nee roept het ventje achter de kassa die accepteren we niet, dus dan maar met de creditcard, maar die wordt niet herkend, het ventje raakt in paniek, begint op allerlij knoppen te drukken even later is de kassa op 'tilt'. Dus opnieuw opstarten, alles opnieuw scannen en het hele bedrag verschijnt weer, nee zeg ik, ik heb al een deel betaald en ik betaal geen twee keer, druk nou maar op OK gebaart 't ventje en wil zelf al op OK drukken, nee zeg ik opnieuw, druk nou maar op OK gebaart 't ventje weer, ik sta al ruim tien minuten voor de kassa, dus nog een paar minuten is ook goed. Dan zegt de oudere mevrouw naast me in het Zweeds dat zij zelf gezien heeft dat ik al 43 kronen betaald heb - de aap komt uit de mouw, het ventje verstaat mij helemaal niet en plots gaat het ineens snel en zo sta ik buiten met mijn boodschappen.
We gaan naar Koge Camping in Denemarken, waar we eerder ook al waren en dat had goed voldaan, bovendien is Koge een erg leuke en levendige stad. Na 164 km zijn we er, de reis heeft alle seizoenen (behalve sneeuw) gehad van knallende zon tot donkere buien, van vlakke stilte tot flinke wind. We genieten van thee in de zon, heerlijk, maar het was te verwachten, even later is de zon weg en verschijnen donkere wolken, we wilden eerst naar de stad wandelen maar nu wordt het de auto want het regent. We wilden graag eens een keer uit eten en we hebben advies gevraagd aan de camping mevrouw. Vivaldi had ze gezegd en even later zitten we binnen met nog 100 anderen, een kabaal, horen en zien vergaat je en o ja, als je wilt bestellen, graag zelf aan de bar even doen. Het is op onze plek ook erg donker en onze buren zien ook al niks en zitten met hun smartphone het menu te lezen. Dan begint de ijscrusher en houden we het voor gezien, dus naar een ander restaurant, lastig, sommige zijn echt voor de high society en dat zijn wij niet, andere hebben alleen sushi, tot slot komen we bij een andere italiaan: Sapore, het is hier ook best wel druk maar dan hebben we de dames-party nog niet gezien (en nog niet gehoord). We bestellen pizza en we hoeven de hele tijd niets tegen elkaar te zeggen, oorverdovend, een echt kippenhok maar gelukkig geen ijscrusher. De pizza is heerlijk en als we die op hebben kunnen we geen pap meer zeggen zelfs geen ijsje meer en dat zegt wat. Groetjes, o ja, geen internet, kan alleen per week, belachelijk.

Zaterdag, 5 september We staan lekker laat op, nou ja eigenlijk hebben we ons gewoon verslapen, niet dat we grote plannen hebben. Het heeft de hele nacht geregend en het zou vandaag weer flink regenen maar de zon schijnt vollop. Dus een mooie dag in het verschiet. Maar nee hoor, na de koffie is het weer zoals verwacht, nat. 's Middags is het weer prima en dus, gewapend met een paraplu naar Koge. Het regent wel een paar keer maar het wordt ook weer droog. Na een heerlijke rondwandeling door Koge is het theetijd en dus op zoek naar een leuke plek voor thee. Er zijn er genoeg en we kiezen voor 'DHOOM' (tja, we hadden het kunnen snappen). Als we na het gebruiken van de thee willen betalen zegt de man, nee we accepteren geen kaarten van buiten Denemarken - ja had dat dan gezegd voordat we de thee bestelden - ook geen creditcard probeer ik nog, nee, ook niet. Nou knap dom en erg lastig want zie maar in mijn portemonee, geen geld, niks, nada, rien. Hij weet 't ook even niet, ik probeer nog, 'on the house' maar daar trapt ie niet in. Ga maar naar de bank zegt ie, even wat uit de muur halen, 58 kronen, ik dacht het niet. De inpasse duurt een tijdje ik zeg nog dat het wel heel erg dom is om dat niet vooraf te zeggen. Dan realiseer ik me dat in Emmie's portemonee nog euro's zitten, we leggen 10 euro op tafel voor twee kopjes thee, ik zeg dat ik nooit, nooit van m'n hele leven weer in deze tent kom. Basta. Het waren wel twee dagen van ergernissen met de Zweden en de Denen, kunnen we met voetballen die jongens niet eens voorgoed inmaken. Waarschijnlijk niet dus. Welterusten.

Zondag, 6 september Vandaag zouden we richting Kolding gaan maar het weer is slecht dat wil zeggen het regent soms, de zon schijnt soms en de wind is erg hard, volgens het weerstation met rukwinden van 18 m/sec oftewel windkracht 7 à 8. Op de camping breken takken van bomen, waait tuinmeubilair weg en knappen windschermen gewoon af. We moeten over de Grote Belt brug en dat doen we dus niet als het zo hard waait. We nemen de dag alsof het een zondag is, we lezen, we puzzelen, we bellen, we wandelen, we informeren nog even naar het weer voor morgen - waarschijnlijk windkracht 5 à 6, dus twijfelachtig. Een nadeel is dat we hier in juni ook al 5 dagen gestaan hebben en hoe mooi Koge ook is, alles drie keer bekijken is toch weer saai. Tot morgen.