Scandinavië reis,

Week 35

Route week 35

Maandag, 24 augustus Gävle is de stad waar Mackmyra Bruk zoals het hier heet onder valt, we weten eigenlijk niets van Gävle en hadden er tot vorige week ook nooit van gehoord. Op de landkaart is het zomaar een stad ergens een eindje boven Stockholm. We gaan vandaag naar Gävle, 96.000 inwoners en al eeuwen een belangrijke havenstad voor noordelijk Zweden. We gaan met de auto want parkeren zou geen probleem zijn, dat is het ook niet maar hoe werkt nou een parkeergarage zonder slagboom? Nou heel simpel, je steekt je pinpas in een gleuf en dan krijg je een bonnetje en als je weg gaat, dan steek je de pinpas opnieuw in de gleuf en dan rekent ie af. Er is niemand die dat controleert, dat is ook niet nodig want als je niet afrekent betaal je gewoon het dagtarief, simpel, geen mannetjes, geen slagbomen, Zweeds goed! De stad Gävle heeft een fraai centrum maar alles is wel vierkant aangelegd, geen smalle straatjes in het centrum, alles is groots en vooral druk met verkeer - dat is jammer. Er is een fraaie schouwburg, twee mooie fontijnen, een levendig marktplein - torget genoemd, de Drievuldigheidskerk - een barokke kerk - dus met veel goud. We hebben een gesprek met de pastor en we vertellen dat we om ons ook onduidelijke redenen vaak oude kerken en kerkhoven bezoeken en dat ik eigenlijk niet zoveel heb met de barokke stijl, omdat ik dan denk aan al die arme mensen in 1500, 1600 en 1700 die moesten meebetalen aan de bouw van zo'n fraaie kerk, in een eenvoudige kerk kun je toch net zo goed je geloof beleiden. De pastor wordt er een beetje beduusd van en we gaan maar. We wandelen door een park met een 'Bois de Boulogne' tuin en veel kunstwerken, we lopen nog een ommetje door de oude stad, met smalle en stijle straatjes en kleine houten huisjes, het doet ons denken aan Stavanger, met dit verschil dat het toen in de stromende regen was. We nemen een kopje thee op een terras, hoe saai wil je 't hebben. In Valbo, waar de camping is, staat een groot - naar Amerikaanse stijl gebouwd - winkelcentrum waar je moet onthouden waar je auto staat anders vind je 'm niet terug. We doen een paar boodschappen bij een Coop waar halverwege de 16 kassa's staat dat de ingang 12 meter verderop is, je meent 't niet. We genieten op de camping nog van een biertje maar Emmie heeft nog dagen last van de muggebulten die ze daarbij ongemerkt opgelopen heeft, de tube anti-hystamine is bijna leeg. Welterusten.

Dinsdag, 25 augustus We gaan naar Stockholm, het is alleen maar 4 baansweg en omdat we eerst koffie hebben gehad is de drukte op de weg ook veel minder, soms rijden we alleen zo te zien. We vinden de camping na enig zoeken, hij staat vol met Polen die hier blijkbaar aan het werk zijn maar de camping is zo ingedeeld dat de Polen allemaal bij elkaar gaan staan, ook goed. Morgen naar Stockholm, we zien wel.

Woensdag, 26 augustus We gaan snel naar de bushalte maar ja, aan welke kant van de weg moeten we zijn, er staan twee bushaltes, als je in de verkeerde stapt?! Soms kan een probleem zo eenvoudig zijn, maar gelukkig staat er nog iemand en na 10 minuten stappen we in de goede bus, dan in de metro en na drie kwartier staan we in "Gamle Stan" de oude stad. We gaan direct op pad, het is echt mooi weer voor een bezoek aan de stad, kerken, musea, smalle straatjes, standbeelden, pleintjes, kroegjes, restaurantjes, winkeltjes, tientallen.... We staan plots voor het koninklijk paleis en kopen een kaartje, samengevat, het is vijf uur s'middags als we er weer uit komen, overweldigend, korter kan ik het niet samenvatten en we hadden ook een goede gids, eentje met een stem als een klok, zo goed te verstaan. Fraaie beelden, tapijten, schilderijen, serviesgoed, stoelen en natuurlijk de troon van de koning, de schatkamer mogen we in: met kronen, zwaarden, mantels enz. We mogen de onderaardse gewelven bezoeken waar nog delen van het afgebrande paleis te zien zijn. Na het paleis - waar we morgen ook nog in mogen - gaan we naar de kathedraal, ook heel indrukwekkend. Ik kan er bladzijden over schrijven maar je moet gewoon zelf gaan kijken, een stedentrip van 4 dagen is ideaal en dan kun je het jaar daarna weer. Stockholm is erg groot, heeft 1,6 miljoen inwoners en is 80 km2 in oppervlakte, de afstand naar het centrum is vanaf onze camping in de buitenwijk Sollentuna 14 km. Het is al zeven uur als we weer in de car zijn. We hebben ´s middags lekker gegeten dus wordt het iets eenvoudigs, een heerlijk cup ā soup, een broodje ham met gebakken ei en yoghurt met cassis toe. Morgen gaan we weer.

Donderdag, 27 augustus Het weer is minder warm dan gisteren en dat is niet erg, we waren wel bezweet door het warme weer en het klimaat in het paleis. Vandaag gaan we naar het Vase museum (wij zeggen Wasa museum), het gaat niet over knäckebröt maar over een schip dat in 1628 op zijn eerste vaart door een zuchtje wind al na 1300 meter kapzeisde en zonk - het was gebouwd door een Nederlander, Arent de Groot - pas na 333 jaar (in 1961) lukt het om het schip weer boven water te krijgen, na 17 jaar restauratie en conservering werd een compleet museum om het schip heen gebouwd en nu trekt het de meeste bezoekers van alle musea in Stockholm. We zijn er al om half elf en pas om drie uur staan we weer buiten, erg indrukwekkend en ook interessant vorm gegeven. Waarom zonk het nou, het was te hoog, te smal en te weinig ballast, met een computerspelletje kon je het simuleren, erg leuk. We maken nog een rondje door een deel van het centrum, we zien in het boekje staan de Hedwig kerk en bij Emmie in de klas zat vroeger een Hedwig en dus... je snapt 't al, we gaan naar de Hedwig kerk. Maar er is een uitvaart bezig en dat doet ons vandaag denken aan een andere uitvaart van Sophie, ook vandaag maar ver weg van hier. We gaan dus en drinken thee op een terrasje bij een stalletje, leuk en lekker. Dan naar een park daar is een mooie vijver, die veel bezoekers trekt want alle bankjes zijn vol. Op een bankje zie ik twee heren in deftig pak, zoals ik er vroeger ook bij liep als ik op congres was, verleden tijd, gelukkig. We komen langs de schouwburg en zien dan het paleis, o ja, we hadden nog een kaartje voor de beelden gallerij, dus daar gaan we heen. Het is een erg leuke uitleg, Gustaaf III wilde graag Romeinse beelden en die ging hij kopen in Rome uit opgravingen - we hebben het over 1780 - hij wilde de muzen uit de Romeinse Mytologie maar ja die waren er natuurlijk niet altijd volledig, nou dan werd ergens een kop of een arm 'geleend' en er aan gezet en dan was de muze weer kompleet, als een derde deel van het beeld origineel was dan werd het als antiek aangemerkt en dus echt. Na de Gallerij gaan we 'stappen' - op onze leeftijd klinkt dat niet - in "Gamle Stan". Na een drankje (Jus d'Orange) gaan we op zoek naar de sluizen, zo komen we onbedoeld door het smalste straatje van heel Stockholm en dat is een grote toeristische trekpleister want bussen vol Chinezen worden er afgeleverd. We sluiten af met pizza die heerlijk is pfff eindelijk. Het is kwart voor acht als we weer in de car zijn. Welterusten.

Vrijdag, 28 augustus Het is lang wikken en wegen geweest, bijven we nog een dag in Stockholm of gaan we verder. Eigenlijk vonden we het wel genoeg en toch ook weer niet, dit vraagt om uitleg: er is nog zoveel te zien en te doen in Stockholm en directe omgeving, te veel om in één dag te doen en anderzijds, na twee dagen kerken en musea in en uit heb je daar ook weer even genoeg van. We besluiten te vertrekken maar zeker nog een keer terug te komen. We nemen afscheid van onze Duitse buren die ons nog even attenderen op een mooie rondreis per boot naar wat eilandjes, we knopen het in onze oren. We hadden eerst Örebro als doel maar de camping Gustavsvik is eigenlijk een heel groot kinderzwemparadijs en dat zochten we niet, en na Stockholm een dagje Örebro is onzinnig natuurlijk dan kun je ook in Stockholm blijven. We kiezen voor een camping nabij het dorpje Hova: Otterbergets, met Nederlandse eigenaren. Het is echter wel een rit van 268 km en dat hebben we al heel lang niet gehad en willen we eigenlijk ook niet - het is wat als je geen keus hebt. Het kost even tijd om alles klaar te maken, afval weg, tanken, wc legen, afvalwatertank legen, spullen opbergen. Dan eerst nog even koffie en dan - het is half elf - kunnen we gaan. Het is vooral over autosnelwegen dus relatief rustig maar het weer werkt niet mee, het is zonnig maar het waait best stevig en daar hebben we last van vooral als grote auto's of vrachauto's ons inhalen, dan zuigt het enorm en moet je flink corrigeren, na de nodige pauzes zegt Mw Tomdom plotseling rechtsaf en vanaf de E20 schieten we zomaar een bospad in, hoe bestaat ´t denk je dan, één bospad en dat Mw Tomdom dat nou weer moet aanwijzen, we rijden zo´n 3 km en dan roept ze linksaf maar daar staat een woonhuis met oprit en dat is dus geen weg, hebben we dat weer, vragen, ja meneer, helemaal terug naar de E20 en dan twee keer rechtsaf, succes. We vinden het uiteindelijk en het is een prima camping met het gezellige eigenaren, goed sanitair, veel kinderspeeltoestellen en na een kort bospad een heel groot meer, iets voor morgen, als het mooier weer is dan nu. Groetjes.

Zaterdag, 29 augustus Voor vandaag staat de was op het programma, we draaien vandaag maar liefst twee en dan morgen nog één. Het weer zier er goed uit maar het waait nog flink, helaas geen strandweer, ik doe de boodschappen in Hova, Emmie de was. We komen de camping niet eens af, de backup moet gemaakt, de pc opgeruimd, het verslag gemaakt, en zo vliegt de dag voorbij.

Zondag, 30 augustus we hebben een goede kaart gekregen van de omgeving en we gaan een rondje maken rond het Skagern, een meer met een lengte van 25 km en maxiaal 10 km breed. Om het meer liggen veel boerderijen en een paar kleine dorpjes zoals Hova, Gullspang, Atorp en Finnerodja. In Hova houden ze in juli altijd Ridderspelen, er is zowaar een 'echt' kasteel gebouwd waar ook het toeristenbureau zit, in Gullspang is de ICA nog open en we kopen koffie en ananas, we gaan op zoek naar de ruīnes van de oude kerk in Sodra Rada, we vinden het gemakkelijk door de grote borden die ernaar verwijzen. In 2001 is de kerk uit 1300 zomaar spontaan? in brand gevlogen en volledig verwoest, op dezelfde plaats probeert men nu op oude werkwijze eenzelfde kerk weer te bouwen. Onderweg proberen we ergens een kop thee te krijgen maar in deze streek met zoveel boeren is nergens een restaurant te vinden, alleen de "Vandrarhem" een soort Jeugdherberg is open. In Atorp (ook wel Nysund genoemd) komen we langs en heel apart kerkje, het ziet er uit als die afgebrande in Sodra Rada, het is open, we staan met stomheid geslagen wat een mooi kerkje, zoveel eenvoud en zoveel schoonheid het is geen goud, het is niet bombastisch, het is indrukwekkend in zijn eenvoud. 's Avonds proberen we Kjell (hier uit te spreken als Shell) te bellen maar ook na 18 keer bellen wordt niet opgenomen. Als het morgen heel mooi weer is maken we er een stranddag van en anders gaan we naar Skara.
***Dan nog even over bijna lege campings, het lijkt een beetje op het leven, aan het eind van het seizoen is het leger dan in de zomer, je hoort geen spelende kinderen meer, geen jeugd die volleybal speelt of voetbalt, het wordt leger en leger, stiller en stiller en als je er zelf niks aan doet dan val je ongemerkt in een 'winterslaap' en wordt nooit meer wakker.