Scandinavië reis,

Week 27

Route week 27

Maandag, 29 juni We beginnen de dag rustig, erg rustig, we hebben de wekker verkeerd ingesteld, een uur vroeger. Het is kwart over acht als we opstaan maar feitelijk al kwart over negen en daar komen we pas om kwart over tien achter, tja. We doen de hele ochtend niks, het weer is slecht, het regent of het miezert, niemand heeft zin om er (op) uit te gaan. Na de lunch gaan we toeristisch naar Kungälv, we steken over met een pont, kletsen gezellig met een taxi-chauffeur, bekijken een oud kerkje - helaas gesloten en dan naar Kungälv. De auto raken we snel kwijt en we verkennen het stadje te voet. Leuke huisjes, kleine kerkjes - nu als woning in gebruik - en een grotere kerk (1675) die van binnen rijkelijk versierd is - maar wel met ornamenten die uit andere kerken gekomen zijn. Het weer wordt beter, soms zelfs wat zon. Als we weer naar de auto lopen komen we langs een heuse Konditory, dus dat wordt smullen (weg met die weegschaal). Dan naar de plaatselijke bezienswaardigheid: de Bohus Fästning, een oude burcht, annex slot gebouwd in 1308. Soms woonden er 300 mensen, in tijd van oorlog wel 1100. Er is niet veel meer van over dan één toren, delen van de opslagruimten en wat hoge muren. Het is al half zeven als we weer thuis zijn. 's Avonds 'ontdekken' we Lillebybadet, het 'strand' van Lilleby, het is dan wel geen strand maar het is wel geweldig mooi, rotsen, bos, beetje strand, zee met kleine rotseilandjes en fraaie vergezichten. Het is koud, de zon gaat onder, we gaan terug naar de car.

Dinsdag, 30 juni Het weer is geheel anders, de zon knalt aan de hemel maar warm is het nog niet. 's Middags gaan we naar Marstrand, dat is ons aangeraden door de taxichauffeur, het is een flinke rit door het landschap van west-Götaland, veel weilanden, hier en daar wat bos, overal 'verdwaalde' bomen, vaak een rotspartij die de horizon verbergt. We parkeren en met een veerbootje steken we over, het belangrijkste deel van Marstrand is een eilandje. Er is deze week de Stena Match Cup Sweden (sorry hoor, nooit van gehoord, er doen ook geen Nederlanders aan mee. Het dorpje is erg mooi maar het gaat nu ten onder aan al die mensen die voor de zeilwedstrijd komen, maar helaas er wordt vandaag niet gezeild, geen zeilende boot gezien en ook geen foto gemaakt, gisteravond vergeten de batterij op te laden. 's Avonds wandelen we van Lillebybadet naar Sillvik, langs het 'strand' geweldig mooi maar het werd wel een flinke tocht, we zijn pas na tienen weer terug.

Woensdag, 1 juli Kaartjes voor de bus gekocht naar Göteborg, na Kopenhagen wilden we echt geen stad meer zien maar we gaan toch. Maar wat is Göteborg een andere stad, geweldig, wat een rust, wat een ruimte, geen verkeersinfarcten, veel kleine restaurantjes, heel erg gezellig. Maar wat doe je als geen vijf kronen hebt voor het toilet in het winkelcentrum, nou dan ga je naar een congrescentrum, zet je deftige gezicht op en loopt zo naar binnen, pffff. We maken te voet vele kilometers en zien heel veel van Göteborg's schoonheid, bouwstijlen, ruime en smalle straten, wat een mooie stad en zo onbekend. Karakteristieke straatjes waar de huizen niet hoger mochten zijn dan twee verdiepingen wegens brandgevaar, standbeeld van Gustav Adolf, standbeeld van Poseidon (wie was dat ook alweer), de Domkerk op de fundering van zijn voorganger - en gratis entree - er is zelfs een dienst, het fort Skansen Kronan op de top van de Skansberget, 122 treden maar wel met een mooi uitzicht.

Donderdag, 2 juli Naar Noorwegen, Oslo, Oslo Fjord Camping om precies te zijn, het is toch weer een flinke rit, 295 km, half tien vertrekken, half vier aankomen, wel lekker koffiepauze en lunchpauze gehad. Als we er bijna zijn, nog 600 meter horen we een heel vreemd en ratelend geluid uit de auto komen. Lekke band is het eerste wat we denken, de camping is dichtbij, ik kan hier op de afrit niet stoppen, voorzichtig rijden we door en stoppen direct als we op de camping zijn, inspectie, maar alle banden zijn nog goed, dan zien we het disselwieltje op de grond staan, dus dat was het, maar goed dat het maar 600 meter was. Met moeite vinden we een plekje op de camping, niet omdat ie zo vol is maar zo klein en alles is aflopend, heb je met fjorden dalen. Eindelijk een plekje de dissel op de grond en de achterste poten maximaal uit, moet nog een blokje onder. Er zou internet zijn, inderdaad, zou, het is er wel maar het werkt niet, jammer, ontwenningsverschijnselen, jazeker.
***Dan nog even over de Zweden - nu we dat land verlaten hebben - wat gezellige en hartelijke mensen, en zo goed Engels sprekend - de taxi-chauffeur, de kassa-juffrouw, de schoonmaker - accentloos bijna, kunnen wij nog wat van leren. Nu moeten ze alleen nog betere campings maken, komen er vast meer mensen op bezoek.

Vrijdag, 3 juli We hebben een afspraak op het St Joseph Klooster in Oslo. Het zit dus zo, dat een neef van mijn vader (de zoon van wat mijn vader noemde: oom Nicolaas) was priester geworden en heeft zijn hele leven in Oslo gewerkt als priester. Het laatste half jaar van zijn leven woonde hij in het klooster St Joseph toen hij vrij onverwacht stierf in 1990 op 71 jarige leeftijd. Als kind heb ik hem twee keer ontmoet toen hij bij mijn grootvader op bezoek was. We wilden graag zijn graf in Oslo bezoeken en gingen daarom naar het klooster. Het onthaal was geweldig, we mochten mee eten en kregen een rondleiding in het klooster (links zijn kamer) en daarna in de kerk waar hij werkte, ten slotte bezochten we zijn graf (foto rechts). Het was een enerverende en ook emotionele dag maar ook herkenning, hij, 'father Arno' was een echte Gerritsma, een positieve basis instelling, snel enthousiast, doorzetter, altijd behulpzaam en een groot hart. Het was goed om er heen te gaan. Wij zijn veel dank verschuldigd aan zuster Marit en zuster Cecilie.

Zaterdag, 4 juli Vandaag staat Oslo, de hoofdstad van Noorwegen op het programma. We gaan al vroeg op pad met de bus, wederom, voor 10 eur p.p. wil je geen gedoe, duur is 't wel, in Zweden betaal je 4 euro p.p. We zijn er al om kwart over tien, de restaurants zijn nog niet eens open voor koffie, dus onze verslaving maar in de 'shopping mall' bevredigd. De reisgids nog maar eens goed bekeken en we gaan op pad. Eerst naar de Domkerk, ons gisteren ook door zuster Marit aangeraden, ja hij is erg mooi maar ze zijn er het orgel aan het stemmen voor een uitvoering vanavond dus weer op pad. We volgende de Karl Johans Gatan (de belangrijkste en duurste winkelstraat) en dan naar de oude vesting het Akerhus, best leuk om te zien vooral omdat het zo groot is, we genieten daar van de lunch. Terug naar de Karl Johans Gatan en naar het paleis, het weer is schitterend en het is druk op straat, overal zijn echt indrukwekkende gebouwen om te fotograferen: banken, universiteit, oude cafés, parlementsgebouw, hotels en koninklijk paleis. De koningin is vadaag jarig en ze is thuis, de vlag hangt uit en vanmorgen om precies twaalf uur klonken er kanonsschoten ter ere van de verjaardag (nagevraagd!). Dan op naar de veerboot die ons naar Bygdøg brengt. Op Bygdøg, een soort schiereiland aan de overkant van de Oslo Fjord, staan veel musea en we willen naar het openluchtmuseum, daar houden wij nou eenmaal van (sinds Kings Landing). Het is best leuk, we hebben toevallig een gids er bij die goed uitleg geeft, erg prettig. Als we weer terug gaan met het veer blijkt het al over vijf te zijn, om zes uur zoeken we een restaurant: Mona Lisa. Het ziet er gezellig uit maar o, dat heb ik weer, terwijl Emmie geniet van haar heerlijke salade met gerookte zalm zit ik letterlijk te kauwen op een entrecote die nog te slecht is om gehakt van te maken. Ik breng mijn recentie over aan de bediening maar tja, ze kunnen er ook niks aan doen, ik zeg nog dat het in de krant komt maar ja de baas is er vandaag niet. Als genoegdoening kunnen we een kop koffie krijgen, nou pffff, nee bedankt. (Henk, ja ik weet het, in Noorwegen moet je zalm bestellen.) De bus brengt ons snel weer naar onze car, morgen eten we vast weer lekker.
***Dan nog iets geheel anders, het valt ons op dat het bijna niet meer donker wordt, om elf uur 's avonds kun je nog gewoon 'de krant lezen' zonder lamp, tja dat is ook even wennen. Maar het zal weldra weer vroeger donker worden nu de dagen al weer korten - ook hier in Noorwegen.

Zondag, 5 juli Laat opstaan, toch even een paar boodschappen bij de Turkse winkel, 's middags naar het 'strand'. Het strand: drie tienermeisjes lopen gezellig met elkaar op zoek naar een plekje, het favoriete meisje wordt omringd door twee jongens die haar aandacht willen, de vrouw sjouwt met een stoel waar straks haar man in gaat zitten, vetlucht dat klopt de barbeque staat al aan, de bejaarden zijn de bedaarden en genieten, de jonge moeder klemt haar kind stevig tegen zich aan als ze het water in gaat, de jonge vrouw lepelt haar billen weer in haar kleine zwembroek zodra ze de zwembroek omhoog trekt verdwijnt deze weer in haar bilnaad, de zwembroeken van de meisjes en vrouwen worden steeds kleiner, de zwembroeken van de mannen en jongens worden steeds groter, groter nog dan een gewone korte broek, een meisje eigenlijk nog een kind zit al half onder de tattoo's ze wil er ook bij horen - waarbij -, veel moeders met één of twee kinderen vaak zonder een vader erbij, het jochie op de duikplank is wel omhoog geklommen maar nu hij boven staat weet hij niet meer zeker of hij er wel vanaf zal springen wordt het gezichtsverlies of doodsangst, er is eigenlijk niemand die nog een Speedo zwembroek draagt die was om in te zwemmen, een meisje op een surfplank brengt - zo lijkt het - boodschappen naar een zeilboot verderop in het water, aan de overkant van de fjord gaat met donderend geweld een speedboot, zo vanaf hier komt hij nauwelijks vooruit maar de eigenaar is altijd kind gebleven en geniet van de herrie en de 'speed'.