Scandinavië reis,

Week 26

Route week 26

Maandag, 22 juni Na een rustige morgen gaan we 's middags op pad richting Stevns Klint, een gebied ten zuiden van Křge. De kuststrook is vooral bekend - wij hadden er nog nooit van gehoord - door de kalksteenformaties aan de kust, vergelijkbaar met Engeland maar minder hoog, ofschoon 68 treden naar beneden en weer naar boven best wel veel is. Het is een fraai gezicht, er is ook een oud kerkje waarvan al een deel verdwenen is nadat de kalksteenformatie instortte. Er is ook een aslaag van 6,8 miljoen jaar oud, ontstaan door vulkaanuitbarstingen in India en een ingeslagen meteoriet. We bekijken het Stevns museum, het dorpje Rodvig en het dorpje Faxe Ladeplads, alles niet erg interessant maar de natuur hier en het weidse wonen, dat maakt wel indruk, vooral de kleine maar heel leuke huisjes.

Dinsdag, 23 juni We gaan naar Roskilde, als we er aankomen is het etenstijd, het smaakt heerlijk maar het vraagt een lange wandeling om het te verwerken. Roskilde is best groot maar niet heel interessant. Er zijn in het oudste deel wat leuke huisjes en voor het oude kerkje staat en man en die roept 'closed', sinds wanneer is Gods huis gesloten, blijkbaar sinds nu. We maken een lange wandeling en komen langs de toeristische haven met een Viking-museum waar het bouwen van oude Vikingschepen wordt beoefend. We zien een echt heel oud, muf kerkje maar open en dat is al heel wat. Bij de beroemde Dom van Roskilde wordt ook entree gevraagd. We willen naar Ringsted maar raken verstrikt in een compleet verkeersinfarct en besluiten toch maar naar de car te gaan.
's Avonds is er op de camping een groot vuur (Paasvuur zouden wij zeggen) ter gelegenheid van Johannes de Dooper, dat is in heel Denemarken zo wordt ons verteld, er zijn best veel mensen op afgekomen, erg leuk.

Woensdag, 24 juni We hebben de zg. Copenhagen-card gekocht en gaan met de trein naar Kopenhagen, we hebben een groot aantal attracties op ons lijstje, als we de helft halen is het al geweldig. Na het bezoeken van het Stadhuis en het H.C.Anderson museum (die van de sprookjes) maken we een rondvaart, gelukkig in een dichte boot, anders waren we goed nat geworden. Na de lunch naar het Rosenberg Slot, het is de hele dag ijslijk koud gebleven, morgen gaan we verder. Wat opvalt is dat het verkeer de hele binnenstad domineert, het is zo druk dat eigenlijk alles stil staat, er gaan twee, maximaal drie auto's per keer door het verkeerslicht, wat een ellende.

Donderdag, 25 juni Eerst naar de Zeemeermin, verbazingwekkend wat een mensen, ik tel vlug 20 geleegde bussen. Naar Amalienborg, daar woont de Koningin met man en gezin, de zoon woont tegenover haar. Naar het Nationaal Historisch museum dat zo groot is dat je daar wel een week kunt rondlopen, na twee van de 4 verdiepingen houden we het voor gezien. Naar Tivoli, een grote kermis tussen veel gras en bloemen maar erg mooi aangelegd. Maar ik heb het echt nu wel gehad, na Slot Eutin, vijf kerken in Lübeck, Rosenberg Slot, Historisch museum en Amalienborg heb ik nu wel genoeg kerk ornamenten, schilderijen, plafonds, koninklijke cadeau's in goud, zilver en ivoor, sierraden enz enz. gezien, voorlopig geen kastelen of kerken meer.

Vrijdag, 26 juni We nemen een rustdag, is ook wel nodig, het zou een lekkere dag worden maar we zitten met de kachel aan. We gaan 's middags naar Křge, we zijn er nog niet één keer geweest - behalve voor een paar boodschappen en de trein naar Kopenhagen - het is een geweldig stadje, met zoveel historie, onverwacht, heel erg leuk en niet echt ontdekt door het toerisme, heel gezellig. Emmie maakt een afspraak bij de kapper, dus morgen weer naar Křge. Het weer knapt 's avonds op omdat de wind gaat liggen. We lopen - ook voor het eerst naar het strand hier, door een fraai stukje natuur kom je bij een best aardig stuk strand maar er staat wel heel erg weinig water, zelfs pootjebaden is lastig. Een aardige Deen - misschien zijn alle Denen wel aardig - vertelt dat de lage waterstand komt doordat de wind in de 'verkeerde' hoek zit en die blaast het water weg, het kan tot 40 centimeter schelen, weten we dat ook weer. 's Avonds kijken we 'Ik vertrek' ook leuk en deels herkenbaar, ook wij moeten zonder de kinderen en zij zonder ons, soms best lastig.

Zaterdag, 27 juni Emmie breng ik naar Křge, het blijkt dat er een tocht voor wielrenners is - of hoe ze ook maar heten tegenwoordig - het hele stadje loopt te hoop maar het begint pas om 12 uur, dus even wachten. Na de 'knipperij' gaan we eerst terug, de was moet gedaan, de car opgeruimd, we willen morgen naar Zweden. De koffie is net op, de was hangt net als het - eerst voorzichtig - begint te regenen en dat blijft ook zo, dus nu zitten we in een car die overal vol hangt met was, ook herkenbaar. Als het even droog lijkt te zijn gaan we nog even naar Křge maar het wielrenspektakel is al voorbij, de droge periode ook.

Zondag, 28 juni We willen vandaag naar Zweden, dus vroeg opstaan, ons lijstje afwerken en dan op pad, we hopen dat de Bro-Bizz werkt, die moet ons door alle tol-poorten slepen, we zien wel. We willen naar een camping aan het strand net boven Göteborg, of we daar ook heen gaan (Göteborg), dat hangt af van wat er in de reisgids staat, ff lezen nog. Het blijkt een rit van 370 km te zijn het weer is eerst prima, met best veel zon, we genieten onderweg van koffie en doen boodschappen bij mijn favoriete winkel, bij een zg Raste is het lunchtijd, prima gegeten. We verdwalen in Göteborg, de Tomdom zegt rechtsaf maar bedoelt rechtsaanhouden en dus staan we midden in Göteborg, na wat omzwervingen vindt Mw. Tomtom de weg weer maar met nog 10 km te gaan begint het te miezeren. Tomdom kiest weer een kortere weg dwars door bos, kleine woonwijkjes, talloze verkeersdrempels en we eindigen in een doodlopende straat, dus vragen, een vriendelijke mevrouw rijdt ons voor, ze moet toch die kant uit. Onze camping heet Göteborg en is net zo oud, dus een sooitje voor 35 euro per nacht. Het miezert nog steeds, voortent opgezet, ik val bijna om van vermoeidheid, vanmorgen om tien over zeven al opgestaan, om negen uur vertrokken en om halfvijf op de camping, dus 't was me 't dagje wel. Er zijn hier geen Eurostekkers, wat een geluk dat onderin mijn gereedschapskist nog een gewone stekker ligt, de voorzienigheid? En tot ramp van de dag, geen internet, de Middeleeuwen zijn terug.